Tips mot sötsug

Brukar du känna att energin dalar någon gång på eftermiddagen? att det är så gott och lätt att ta något sött till eftermiddagsfikat, bara en liten chokladbit, bara en liten kaka eller en bit bulle… Att äta något sött som innehåller socker på eftermiddagen är vanligt och många upplever att det ger en kick, och fyller på energin för en stund.

Men de flesta av oss är också bekanta med att energin från socker är förgänglig och snabbt försvinner – och ersätts ofta av en ny trötthetskänsla och sötsug. Det är lätt att hamna i en energimässig berg- och dalbana där livet pendlar upp- och ner, blodsockret svänger högt och lågt, där den fysiska och psykiska balansen uteblir.

Du kan välja att skapa balans i din energi, din kropp och din tanke redan till frukost. Ladda din kropp med en frukost som gör att du håller balansen, känner dig skönt mätt och har en behaglig och ren energi hela förmiddagen. När du startar med en smart frukost så kommer lunchsuget i lagom takt och du kan lättare välja ett bra alternativ för lunch – när du pånytt kan välja att ge din kropp mat med en energi som håller och gör dig balanserad t ex en quinoasallad, fullkornsris med en böngryta eller en god näringsrik soppa.

Frukosttips! Hummus på en rågmacka Bred på smör och rejält med hummus på en smörgås av råg. Riv gärna råa morötter och lägg dem tillsammans med groddar, persilja och lite ruccula på mackan. Mums…

Hummus 1 burk kokta kikärtor (eller egenkokta som du gärna förvarar i frysen) 1/2-1 dl olivolja saften och skal från 1 citron 1 dl hackad persilja ev 1 vitlöksklyfta 1 msk tahini/sesampasta (kan uteslutas) krydda med lite spiskummin, salt och peppar

Mixa alla ingredienserna till en slät smet. Njut hummusen som pålägg på smörgås, som dipp eller som sås till sallad och mat.

Fler frukosttips hittar du http://linalanestrand.se/?category_name=frukost-och-mellanmal Att skapa en balans i kroppen med hjälp av maten gör att du lättare kan välja vad du vill äta och inte faller “offer” för sötsuget och dalande energinivå. Du blir din egen kropps guide och då är det enklare att stanna upp och välja din mat istället för att falla för frestelser som lockar med söt smak och snabb, men tillfällig energi.

Mellanmålstips! Om du vill fylla på din kropp med lite fika eller mellanmål på eftermiddagen kan du välja att mumsa på en näve nötter, kanske äta en morot eller äta en avokado, som du fyller med lite olivolja och örtsalt. En skål med bär smakar också gott till mellanmål, har du möjlighet så lägg in frysta bär i frysen på jobbet eller hemma och ät en skål på eftermiddagen. Blåbär med skivad banan eller lite hallon smakar gott och ger dig antioxidanter och vitaminer. Strössla gärna med lite hampa-, sesam- och/eller pumpafrö tillsammans med kokosflingor på bären. Gör ditt eget strössel i förväg så har du det färdigt och kan bara strössla på till mellanmålet.

Chokladsmak Om du vill ha något som smakar choklad till mellanmål så kan du göra en sats av chokladbollar som är baserade på nötter. Dessa kan du frysa in och ta fram en i taget. Så gör en omgång, frys in och ta med en till jobbet de dagar då du vill förgylla eftermiddagen med lite chokladsmak.

Chokladbollar 1 dl cashewnötter 1 dl solrosfrön eller mandel 3 dadlar färska eller torkade dadlar som fått ligga i blöt 3 torkade aprikoser fått ligga i blöt ev 3 torkade fikon som fått ligga i blöt (fikon ger en lite annorlunda smak-touch på bollarna) 1-2 msk kakao eller rå kakao eller carob ev 1 msk lönnsirap kokosflingor/sesamfrön

Blötlägg cashewnötter och solrosfrön ett par timmar eller över natt. Observera att konsistensen blir lite blötare beroende på hur länge nötterna och fröna har legat i blöt så ibland kan det vara bra att dryga ut smeten med några torra nötter, så att den inte blir för blöt. Mixa alla ingredienser till en bra smet och forma bollar som rullas i kokosflingor eller sesamfrön.

Kom gärna på en föreläsning om Sötsug, se aktuella föreläsningar i kalendariet på http://linalanestrand.se/?page_id=85

Ha en härlig dag, med en skön och jämn energi! Lina