Första hjälpen vid sötsug

Om sötsuget plötsligt kommer så är lockelsen stor att köpa godis eller något annat sött. I de stunderna är det lätt hänt att vräka i sig det söta och inte ens njuta av det.

En medveten kosthållning gör att du undviker plötsliga sötsug och blodsockersvängar. Men även om du gör ditt bästa för att hålla en god balans, eller om du precis har börjat att tänka på hur du äter och vad du stoppar i din mun – så kan du förbereda dig på sötsug, så att du är redo och kan välja att stoppa något sunt i munnen när suget sätter in.

Första hjälpen vid sötsug Se till att alltid ha något tillgängligt, i handväskan, jackfickan eller i köksskåpet – som du kan stoppa i munnen när suget pockar på. Här är några olika tips. Smaka dig fram och se vad du tycker om och gör din egen första-hjälpen-påse eller kanske har du en fin burk som du fyller på med det som passar dig.
- Nötter och fröer ger god energipåfyllning som håller i sig, eftersom de är rika på goda fetter och proteiner. T ex cashewnötter, mandel, hasselnötter, pumpafrön och solrosfrön är en god blandning.
- Kakaonibs – är små bitar av kakaobönan som är fyllda med nyttiga antioxidanter och tillfredsställer chokladälskaren med äkta vara, helt utan socker. Några få räcker för att göra mig nöjd.
- Stjärnanis - tugga på bitar av stjärnanis och låtsas att det är tuggummi, känn hur andedräkten förbättras och du får en ny smak i munnen. Du ska dock inte svälja, så spotta ut när du har tuggat klart.
Lakritsrot - har en söt smak av lakrits, tugga, tugga och spotta ut efter en stund. Svälj inte. Lakritsrot kan köpas i stänger (ser ut som tunna små pinnar) eller i små lakritsrotsbitar.
- Gojibär – ett superbär sprängfyllt med antioxidanter och vitaminer, har en söt och mild smak och fyller på din kropp på bästa sätt.
- Kokoschips – är kokosflingor i större format som är rostade, naturligt söta och ger en fin energipåfyllning.

Olika orsaker bakom sötsug Det finns många olika orsaker till plötsligt sötsug. En obalanserad kost med berg- och dalbanande blodsocker eller näringsbrister kan vara en orsak. Det kan också vara andra saker som ligger bakom såsom t ex sömnbrist och trötthet som gör att du lockas av snabb energi i socker. Sötsuget kan också handla om behov av en paus, där en stunds vila, så kallad “powernap”, gör gott. Otillräckligt upptag av syre i cellerna kan också göra dig sötsugen, där du egentligen mår bättre av en stunds medveten andning (se andningsövning under rubriken Effektiv Andning). Kanske behöver du lite frisk luft och miljöombyte och egentligen mår bättre av en liten promenad? Vad säger din kropp egentligen, har du spänningar i kroppen som du vill smita från genom att äta något sött? Det finns många enkla övningar som stimulerar cirkulationen i kroppen och minskar spänningar att ta till vid spänningar och värk i kroppen. Eller står ditt sötsug för något annat? Längtar du efter kärlek, närhet, tröst? Ibland äter vi istället för att hantera de känslor som ligger bakom sötsuget.

Stanna upp… Börja med att ta till ditt första-hjälpen-kit vid sötsug och ge dig chansen att stanna upp och känna efter, kanske får du känna vad ditt sötsug handlar om i just den stunden? Stund till stund… var snäll mot dig själv och se att din kropp har mycket att säga dig, om du lyssnar. Och när du lyssnar så uppmuntra dig själv, ge dig uppmärksamhet och en klapp på axeln!

Lycka Till!

PS! tipsa gärna om vad du har i ditt Första-hjälpen-kit vid sötsug! Vad är din favorit och vad gör dig nöjd när suget sätter in?