Sötsug

Känner du sötsug ibland? Eller är du godissugen varje dag? Sötsaker lockar med sin goda smak och snabba energi, och olika nivåer av sockerberoenden är vanligt idag. Lina Lanestrand inspirerar med kunskap och praktiska råd till en kosthållning som minskar sötsug och hjälper dig att äta mat som gör kroppen glad!

Sötsug kan stå för många olika saker

- kanske har du brist på näring och energi så kroppen får sug efter snabba kolhydrater

- kanske har du en kost som skapar berg- och dalbana i blodsockernivån och därför skapar sötsug

- kanske är det någon känsla som pockar på och vill uppmärksammas

- kanske är det en ovana som har lett till ett sockerberoende

Oavsett anledning finns det flera sätt att komma till rätta med sötsuget. Några gyllene regler:

- En bra frukost hejdar sötsuget i grinden, om du börjar dagen med en blodsockerbalanserande frukost med bra fetter, proteiner och långsamma kolhydrater skapar det förutsättningar för en god blodsockerbalans under resten av dagen.

- Långsamma kolhydrater, bra fetter och proteiner liksom grönsaker och bär är bra att äta vid varje måltid för att skapa balans i blodsockernivån.

- Andningsövningar kan vara ett sätt att fylla på med energi till cellerna när energin tryter och sötsug lockar med snabb energi. Att fylla på med äkta energi på cellnivå ger ett mer beständigt och mer hälsosamt resultat för kropp och själ.

- Mindfulness är en hjälp vid sötsug. Stanna upp och känn efter vad ditt sötsug står för, är det någon känsla som vill få uppmärksamhet och som du kan möta och ta hand om?

- Gröna smoothies är en strålande insats för att minska sötsug eftersom gröna drinkar boostar kroppen med näring och energi som gör att sötsuget ofta minskar.