Praktiska tips!

Här är några tips på hur din måltid blir mer Mindful:

– Tystnad. Låt det vara tyst runt om dig när du äter. Stäng av radion, TV:n och datorn. Stäng gärna av telefonen och låt måltiden vara en stund då du är med dig och din mat, utan att vara tillgänglig för alla andra. Var tillgänglig för dig själv och din mat.

– Fokus. Låt maten stå i ditt fokus, undvik att läsa tidningen, reklamen eller posten medan du äter. Se istället på maten, ta in färger och former och upplev det med din syn. På så sätt förbereder sig kroppen på att ta in maten och gör sig redo för just det som finns på din tallrik.

– Doft. Dofta på maten, känn de olika dofterna och känn att doften hjälper dig att känna mer smak när du äter.

– Känn och tugga. Ta varsamt in maten i munnen, tugga noga, gärna 30 tuggor innan du sväljer, känn att matens konsistens liksom blir flytande och rinner ner i strupen innan du sväljer. Tuggandet förstärker bildandet av saliven och bidrar med viktiga enzymer, och som jag skrev så står resten av matsmältningssystemet sedan redo att ta hand om maten och kan mycket bättre ta vara på näring och energi i den vältuggade födan.

– Stanna upp. Ge dig möjlighet att efter varje tugga stanna upp en stund och känn hur din kropp svarade på maten, hur känns det i dig. Ge dig lite lugn och känn efter om du vill ha mer.

– Förbli i lugn och närvaro. Fortsätt att äta hela måltiden med lugn och närvaro och upplev maten. Tankar på annat kommer att fara förbi i hjärnan och locka dig att lämna måltiden i ditt fokus, men försök att varsamt föra tanken tillbaka till maten, utan att döma dig själv eller förmana dig. För bara snällt tanken och sinnena tillbaka till stunden, till ögonblicket och möt maten på nytt.

– Känn efter. När du har ätit och känner dig nöjd, känn efter hur det känns i kroppen? Hur känner du dig i magen, hur känner du dig i sinnet, hur känns det att vara med maten på det här sättet? Känner du någon skillnad jämfört med att äta slentrian- och vanemässigt?

Lycka till!