Övning – Mindful eating

Apelsinövning, i verkligheten

Gör gärna denna övning i Mindful eating, med en apelsin. Har du ingen apelsin så ta en annan frukt. Njut av frukten, skåda dess färger och nyanser, se dess form och mönster, granska apelsinen med nyfikenhet och öppenhet. Dofta på apelsinen, för den långsamt närmare näsan och blunda, känn doften och bli kvar i den en stund. Börja sedan att varsamt skala apelsinen, som om apelsinen vore ett kärt litet barn. Klä med lugn och mjukhet av apelsinen dess skal. Se på apelsinen på nytt, se dess färg och form. Dofta på apelsinen utan skal. Dela den varsamt och upplev en klyfta. För långsamt in klyftan genom munnen. Känn på den med tungan, låt den flytta runt i munnen. Bit igenom klyftan och känn saften och hur fruktsaften möter din gom, dina tänder och din tunga. Tugga varsamt apelsinen, känn förändringen vid varje tugga. Stå emot impulsen att svälja, tugga lite till. Svälj sedan apelsinklyftan lite i taget och följ den ner i matstrupen.

Någon sa att denna övning kan pågå i en timma… att äta en apelsin med närvaro. Kanske gör du övningen en liten stund, men innan du lämnar den – känn efter hur det känns i kroppen. Hur är din upplevelse av övningen, hur känner du dig i tanke och sinne och i magen. Stanna kvar en stund för att känna på din upplevelse.