Vegetarisk kost

Funderar du på att äta mer och mer vegetariskt? Eller är du redan vegeterian/vegan? Grönsaker och en vegetarisk kost kan vara vitaliserande för din kropp. Som vegetarian är det värdefullt att tänka på en del saker för att kosten ska bli fullvärdig och ge dig den näring och energi du behöver. Här är några tips.

Vegetarisk kost! Tänk på att få i dig….

-    Bra protein Tänk på att dagligen äta linser/baljväxter och kombinera dessa proteiner med spannmål – för att du ska få fullvärdigt protein och de essentiella aminosyrorna i dig. Nötter och fröer är också en god källa till protein. Tips! hampafrö är en av få råvaror från växtriket som innehåller fullvärdigt protein, gott och nyttigt – ät i salladen, i muslin, i kakor och bröd eller i din smoothie.

-   Fett Det är viktigt att få i sig bra fetter. Välj bra fett som helst är ekologiskt och kallpressat, från t ex olivolja, linfröolja och rapsolja. Ät också nötter och frön. Tips! chiafrö och hampafrö innehåller värdefullt fett av god kvalitet!

-    Järn Finns t ex i bladgrönt & nötter. Tips! torkade brännässlor är en fin källa till järn, blanda gärna i din smoothie eller ta en järnshot med 1 tsk brännässla och lite vatten i ett shotsglas! stärkande och härligt.

-    Zink finns bland annat i fullkornsprodukter, nötter o baljväxter. Tips! solrosfrön är rika på zink, rosta solrosfrön i en torr het panna och tillsätt lite tamari/soya eller ume su för sälta, ätes som snacks!

-    Kalcium finns bland annat i sesamfrön, kukicha the, bladgrönt och carob. Tips! använd carob istället för kakao för en annan lite mjukare chokladsmak i  chokladbollar eller smoothies.

-    B12 finns i alger & aloe vera. B-vitamin är viktigt att få i sig, så håll koll på din energi. Trötthet, munsår i mungipan eller deppighet kan  vara tecken på B-vitamin-brist och det kan vara värt att ta ett  kosttillskott.

Lycka till och må så gott!

Lina