Kroppsekologisk tisdag

Andra dagen med 100% fokus på kosthållningen enligt kroppsekologisk kost. Jag känner mig lätt och skön i kroppen, med en känsla av svag spänning i huvudet. Mannen känner sötsug och upplevde låg energi under sin löprunda idag. I samband med utrensande och stärkande kost är reaktioner på utrensning vanligt och de kan gå upp och ner den första tiden. Det tar olika lång tid för olika människor att rensa ut och reaktionerna kan också skifta (huvudvärk, trötthet, abstinens, illamående, utslag, humörsvängningar är några exempel). Ta det som kommer med ro och tillåt dig att vila extra mycket och kom ihåg att det är övergående. Utrensningen talar ju om att det är saker som har belastat din kropp som nu lämnar dig istället för att fortsätta belasta dig. Effekten av kroppsekologisk kost är med tiden stärkt hälsa med stärkt immunförsvar, balanserat blodsocker, hög energi och balanserad tarmflora. En annan effekt är också att kroppen lättare känner av vilken mat den önskar och behöver efter en tid med kosten, vilket gör det enklare att höra och följa kroppens egna signaler – vilket är det optimala, eftersom ingen kosthållning i världen är universiell och gäller alla – utan vi är alla unika individer med olika behov.

Kom ihåg att dricka ca 8 glas vatten under dagen, mellan måltiderna!

Gårdagkvällens blötläggning: hirs, samt sköljning av groddar. Glömde blötlägga algerna, så det gör jag nu på morgonen istället – för att ha till middagen.

1h före frukost: 1 stort glas varmt vatten + 1 stort glas vatten med färskpressad citronjuice

                       

Frukost: kokat (som varit blötlagt över natten) hirs (med några hela kardemumma kärnor och kanel med under koket, för god smak) med en klick kokosolja och smör, 1 rå morot, 1 skål med surkål, 1 shot med lite vatten och 1 tsk spirulina. Vi hjälper kroppen lite extra nu i början med kapslar av 1 cellenzym + 1 lactiplus.

Lunch: löskokta ägg (kan ersättas med andra proteinkällor t ex fisk eller ekologisk kyckling. Kom ihåg att proteinet inte ska utgöra mer än 20% av måltiden totalt) med en stor grön sallad (med olika sorters gröna bladgrönsaker såsom ruccula, persilja, citronmeliss, babyspenat, rädiseblast och sallad blandat med selleri och gurka) samt en vinägrettdressing med kryddorna: citron, dijonsenap, vitlök och dragon

Mellis: grönsaksstänger (t ex morot, selleri, gurka) med mandelmajo-dipp (mixa 1 näve mandlar, lötlagda och skalade med ca 1/2 dl kallpressad ekologisk olivolja, 1/2-1 vitlöksklyfta, 1/2-1 tsk äppelcidervinäger)

Middag: quinoasallad (quinoan är kvar sedan gårdagens middag, så detta är en snabbmiddag) med alger och rester från lunchens sallad.

Kvällen: en stor kopp ört-thé