Kroppsekologisk onsdag

Tredje dagen med fullt fokus på kroppsekologisk kost. Gårdagen gick bra, vi var bjudna på fest och där bjöds det på god mat, grillat och efterrätt. Jag och min man hade i förväg meddelat att vi äter denna kost just nu, så vi åt quinoasallad innan festen och sedan åt vi av den goda salladen som bjöds på kvällen, vi hade också bunkrat med goda théer som vi drack under efterrätten. Så det gick fint.

Min man har haft en del utrensningskänning både igår och i natt, såsom sötsug, hjärtklappning, hunger, lättare huvudvärk. Han inser att han på detta sätt verkligen gör sig av med sådant som belastat hans kropp och det ger en bekräftelse för honom att de är helt rätt att följa kosten. Han är fast besluten att verkligen följa kosten noggrant. Själv känner jag mig lätt i kroppen och har fått en liten blåsa i munnen som utrensning.

Och du som läser det här – kom ihåg att se det jag skriver som inspiration. Vi gör detta för att stärka vår hälsa och rena kroppen på ett vänligt sätt. Förhoppningen är att du som läser finner inspiration i det vi skriver och får uppslag för ditt eget liv. Precis som jag behöver inspiration och t ex på lördag ska gå på en heldag med seminarier om kost och hälsa, så kanske du behöver inspiration i din vardag och det hoppas jag bidra med. Så, lägg undan negativa tankar och eget dömande av dig själv – eller av andra… kring kost och hälsa och följ din egen rythm, din egen längtan och ditt eget hjärta. Och gör det i ro! Du är bra som du är och du är precis där du ska vara! Allt har sin tid, kanske väcker detta något hos dig som ger dig glädje – nu eller sen. Låt det få vara så.

Igår kväll: sköljde groddar, blötlade nya alger, blötlade hirs och quinoa. Blötlade mandlar.

Imorse 60 minuter före frukost: ett glas tranbärsjuice Obs! Osötad, utan tillsatser.                        

30 minuter före frukost: ett stort glas varmt vatten

Frukost: grön smoothie med 1 näve mynta, mycket babyspenat, 2 avokado, saft från 1 lime, 1 msk kokosolja, 1 msk linfröolja, 1 tsk brännässlor, 2 kapslar cellenzym, 2 kapslar probiotika. Till det en skål med mjölksyrade grönsaker. Min man utesluter avokadon i sin smoothie och tar istället två löskokta ägg för hungern.

Lunch (detta är en höjdarrätt, så gott!!): fisk (eller annan proteinkälla, 20% av måltiden), wokade grönsaker: morötter, lök, vitkål, selleri och ruccula med färsk ingefära, kokosolja (att woka i) samt limesaft och färsk koriander. Till det serveras alger (av sorten: espaguetti de mar idag – de blötlades under natten o kokades sedan enligt anvisningar) och en  mjlksyrad vitkål.

Mellanmål: blötlagd mandel, som skalas för hand. Ät sakta och tugga väl.

Ev mellanmålsdryck vid hunger senare på eftermiddagen: 1 stort glas ljummet vatten med 1-2 msk kokosolja som rörs ut så att det smälter i vattnet, samt saften från 1/2 citron eller 1 hel lime.

Middag: kokt hirs (blötlagd under natten) som kokas med råriven morot, fänkål, selleri och sparris samt alger. Serveras med 1 skål mjölksyrad rödkål.