Kroppsekologisk måndag

Kanske vill du också testa kroppsekologisk kost? Här är dagens meny med enkla recept. Planering är ofta viktigt i början vid kostomställning, så planera gärna vad du ska äta genom veckomeny och stäm av vad som ska blötläggas inför nästa dag varje kväll. Min man är också med på tre veckors egenvård med ekologisk kost, så vi lagar 2-4 portioner av varje recept (Recepten nedan baseras på två portioner). Barnen äter samma middag som oss och när sommarlovet börjar blir det också samma lunch. Till frukost äter barnen inte grön smoothie.

För optimal matsmältning ska säd, alger och nötter blötläggas, liksom groddar groddas Igår kväll blötlade jag quinoa, mandel och alger samt groddade alphafrön och bovete.

Idag ser menyn ut såhär:

Minst 30 minuter före frukost: ett stort glas varmt vatten.

Frukost grön smoothie (2 pers) 2 nävar rädiseblast, 1 näve babyspenat, myntablad, svart vinbärsblad, 2 nävar bataviasallad, 10 cm gurka, 1 stjälk selleri, 2 nävar alphagroddar, saft från 1/2 lime, 1 msk kokosolja, 1msk linfröolja, 1 tsk torkade nässlor (eller 2 msk färska nässlor) 2 kapslar cellenzym, 2 kapslar probiotika. Allt mixas länge till en jämn konsistens. Innehållet i kapslarna hälls i på slutet. Obs! Tugga varje klunk några gånger för att väcka liv i matsmältningen.

Lunch: grönsakssoppa (idag medtages denna i termosar o tillagas på morgonen) 1 broccolihuvd, 2 sparrisstjälkar, 2 selleristjälkar, 1/2 purjolök, 1 liten näve blötlagda alger, 1/2 fänkål, 2 msk smör, lite havssalt. Dela grönsakerna i bitar, koka tills de är mjuka och mixa ev till en jämn konsistens. Till soppan äts minst 1 dl surkål.

                       

Mellanmål: mandelmjölk med vaniljsmak (också denna medtages i termos idag). 1 dl blötlagda mandlar skalas och mixas sedan med 3 dl vatten och 1/2 tsk äkta vaniljpulver.

Middag: kokt quinoa med smörfräst lök, morot och rotselleri med mjölksyrad rödkål, alger och en grön sallad. Koka den blötlagda quinoan i ca 20 minuter och fräs under tiden 2 gula lökar, 2 morötter, 1/2 rotselleri på låg värme i smör tills de är mjuka. Serveras med en grön sallad och rikligt med mjölksyrad rödkål.

Ev kvällsmål: en stor kopp örtthé

Voila! Nu åker jag på spa och njuter dagen i vilans tecken.