Kroppsekologisk kost

Kroppsekologisk kost handlar om att balansera mage och tarm samt att skapa en bra bakteriekultur i magen – för att på så sätt skapa hälsa och välmående. Kosten är bejakande, god, flexibel och lättlagad.

Nycklar i kroppsekologisk kosthållning är (utöver att helt utesluta mjölk, gluten och sockerprodukter) att:

- äta proteiner och stärkelse vid olika måltider, alltså inte blanda stärkelse och proteiner. Stärkelse riskerar att jäsa när de kombineras med mer svårsmälta proteiner. Jäsning undviks genom att äta dessa produkter vid olika måltider.

- kombinera proteiner med stärkelsefria grönsaker (t ex gurka, sallad, squash, blomkål, broccoli, fänkål, purjolök, lök, kål)

- äta spannmålen hirs, quinoa, amaranth och bovete (obs! dessa behöver blötläggas minst 6h innan de tillreds) tillsammans med grönsaker

- låta spannmål eller proteiner utgöra 20% av måltiden och 80% är grönsaker från land och alger

- äta rikligt med mjölksyrade grönsaker – helst till varje måltid

- dricka vatten och örtthéer mellan måltider men inte i samband med måltider (eftersom dryck vid måltider försvagar matsmältningen)

- undvika socker i alla former, vilket initialt innebär att också undvika frukt (som sedan tillsätts efter en tid)

Jag kan varmt rekommendera Donnas bok för den som vill läsa och lära mer.