Kostekologisk fredag

Kosten vi äter just nu känns så bra. Detta är den första hela teoribild kring kost som stämmer med den kunskap som jag inhämtat de senaste tio åren. Det finns ju som ni vet många olika rön om kost och det kan verka förvirrande och det finns olika intressen bakom vetenskap och studier. Denna kosten är i mina ögon optimal för att den är ren, med ekologiska råvaror som grund och kombinerar både rå och tillagad mat. Den fokuserar på varsam utrensning i den första fasen (som vi följer) och det är god mat som är enkel att tillaga och som smakar ljuvligt. Och det viktigaste av allt – det är en kosthållning som hjälper kroppens eget biologiska system att komma i balans och när det väl är i balans kommer kroppen att visa dig vad den behöver äta för att må bra – eftersom det är olika för olika typer av människor.

Om du är sugen på att göra en förändring, men inte vill gå “all in” så rekommenderar jag dig att börja med ett stort glas grön smoothie varje dag – och se vad det för med sig… många upplever att det minskar sötsug, och hjälper kroppen på spåret och att de får lättare att välja mat som de mår bra av eftersom kroppens signaler blir tydligare och lättare att tolka.

Grundprinciperna i kroppsekologisk kost är att:

  • äta mycket mjölksyrade grönsaker som stärker mage- och tarm
  • att äta mycket grönsaker (som har ett basiskt ph-värde, 80% av varje måltid)
  • att inte blanda stärkelse och proteiner vid samma måltid
  • att äta mycket näringsrika alger
  • att helt undvika socker och söt smak (även frukt och merparten av bär, i första fasen)
  • att äta 20% protein eller kolhydrater (quinoa, hirs, amaranth eller bovete)
  • att äta sig 80% mätt vid varje måltid (för att undvika att överäta som belastar kroppen)
  • att starta dagen med varmt vatten och fylla på kroppen med vätska efter natten

En effekt för mig är nu (precis som när jag ätit raw food och levande föda) att min energi blir oerhört hög och lätt, vilket är fantastiskt men också lite läskigt. Jag behöver därför jorda mig med promenader, grundande meditationer och pyssel (i trädgården eller kreativit).

Blötläggning igårkväll: mycket mandlar, kombualg

Imorse, 60 min före frukost: 1 glas tranbärsjuice

Imorse, 30 min före frukost: 1 stort glas varmt vatten

Frukost: stort glas grön smoothie med rädiseblast, babyspenat, svart vinbärsblad (späda), mynta, citronmeliss, ärtskott, solrosskott, 1 msk kokosolja, 1 msk linfröolja, 1 msk chiafrö, 1 tsk nässelpulver, 1 tsk spirulina, färskpressad citronsaft, 2 kapslar probiotika, 2 kapslar cellenzym. Allt mixas med vatten till önskad konsistens. Varje klunk tuggas för optimal matsmältning.

Lunch: mannen äter rester från gårdagens middag med en liten bit kalkonkött, jag gör en grön smoothie med mangold, gurka, fänkål, chiafrön och selleri samt kokosolja och linfröolja.

Mellis: groddade mandlar

Middag: blomkålssoppa på 1 helt blomkålshuvud, 3 morötter, 1 stor lök, dragon, vatten och havssalt. Till det serveras mjölksyrad morot och alger.

Fredagsmys: Popcorn!!! som är ett tillåtet snacks i kosthållningen, obs! att det ej ska ätas för nära en proteinrik måltid, så helst 3h efter proteinintag!