Glutenfria våfflor är ganska enkelt att göra, det är bara att ta ett vanligt våffelrecept och byta ut mjölet mot det du har hemma.

Idag passade jag på att blanda i nässelpulver och groddat quinoa i smeten för att öka näringsinnehållet och barnen tyckte att de smakade gott – dessutom blev de riktigt mäktiga. Tipset att blanda i groddar i smeten har jag fått från min dotter, sex år. Jag frågade en gång hur hon ska göra för att få sina barn att äta groddar, när hon blir stor (hon planerar en hel del för sitt vuxenliv som mamma just nu). Då svarade hon att hon skulle blanda i groddarna i pizzadegen. SÅ, sagt och gjort – jag följde hennes skola, i dessa våfflor. Om du inte har groddar hemma, så kan du givetvis utesluta dem! Om du bara har en mjölsort i skåpen, använd det du har.

Ca 6 våfflor

1 dl bovetemjöl 1 dl hirsflingor 1 dl amaranthmjöl 1 dl quinoagroddar (kan uteslutas) 4 dl vatten 1 tsk chiafrö 1 tsk torkade nässlor (kan uteslutas) 1/2 tsk äkta vaniljpulver 1 tsk bakpulver 50-75 g kokosolja, smör eller ghee

Smält fettet i en kastrull och låt svalna. Blanda mjölerna (det går bra med bara en mjölsort om du inte har flera olika hemma) med bakpulver och halva mängden vatten. Vispa till en jämn smet. Tillsätt sedan resten av vattnet, quinoagroddarna och det smälta, avsvalnade fettet och rör om tills det blir en jämn och fin smet. Grädda våfflorna i välsmort våffeljärn. Servera med bär eller ät som tapas med grönsaker.

Barnen fick våfflorna med hemmagjord bärglass (mixa frysta bär med lite kokosolja och banan till en jämn mjukglasslik konsistens. Jag mixade jordgubbar med banan och sedan hällde jag upp det i en skål, sedan mixade jag blåbär med banan och vände försiktigt ner det i jordgubbsglassen – så att det blev ett fint rosa-lila mönster i glassen).

Själv åt jag våfflan med groddsallad. Jag blandade groddade gröna linser med groddat quinoa med en god örtkrydda, lite färskpressad citron och olivolja. Våfflorna är också goda med lite mjölksyrade grönsaker på eller med enbart lite smör eller kokosolja.